miercuri, 7 noiembrie 2012

Tutorial C++: Introducere

Limbajul C++

C++, denumit iniţial C++ cu clase, este o extensie a limbajului C, inventat de Dennis Ritchie la AT&T Bell Laboratories pe la începutul anilor 1970.
Ritchie a folosit acest limbaj pentru a crea şi întreţine sistemul de operare UNIX.
La începutul anilor 1980, Bjarne Stroustrup (tot la AT&T Bell Laboratories) a inventat C++, având ca subset limbajul C. Motivul pentru care a făcut asta a fost că, deşi C era un limbaj popular (şi astăzi continuă să fie) nu avea caracteristicile unui limbaj OOP; C este un limbaj procedural.
OOP (Programarea Obiect-Orientată) este cea mai populară şi puternică tehnică (paradigmă) de programare. Ideea de bază a OOP este că datele pot fi organizate în obiecte, fiecare cu atributele şi acţiunile specifice. Cele trei caracterisitici ale OOP sunt: încapsularea (encapsulation), moştenirea (inheritance) şi polimorfismul (polymorphism). Momentan nu vă bateţi capul cu OOP. Le voi aborda în alte lecţii.
Pe lângă OOP, C++ oferă suport şi pentru programarea generică (cu template-uri), tratarea excepţiilor, are propria sintaxă pentru managementul memoriei (C++ nu dispune de garbage collection), şi altele.

Memoria

Trebuie să ştiţi că toate aplicaţiile pe care le rulaţi pe calculator (inclusiv elementele necesare funcţionării sistemului de operare) sunt încărcate în memoria RAM (Random Access Memory). Această memorie are caracter volatil (adică conţinutul său se poate schimba).
Deci şi aplicaţiile care le veţi crea în C++ vor rula în memoria RAM, sau pe scurt, memorie. Atunci când o aplicaţie este închisă, sistemul de operare poate dispune de curăţarea zonei de memorie ocupată de acea aplicaţie.
Atunci când opriţi calculatorul conţinutul memoriei RAM este pierdut, spre deosebire de hard-disk al cărui conţinut se păstrează. Capacitatea memoriei se măsoară în bytes. Un byte are 8 biţi, iar un bit reprezintă cantitatea de bază a informaţiei din sitemele informatice şi din telecomunicaţii. (0 şi 1).
Fizic un bit este reprezentat în memoria RAM de o pereche formată dintr-un tranzistor şi un capacitor numită celulă de memorie. O celulă de memorie reprezintă 1 bit.
Dacă capacitorul este încărcat (stochează electroni), înseamnă că bitul este 1, iar dacă este descărcat (nu are electroni) înseamnă că bitul este 0.
Celulele de memorie sunt aranjate într-o matrice bidimensională, iar intersecţia dintre linia şi coloana celulei de memorie reprezintă adresa acesteia.
Cunoscând adresa de memorie procesorul, poate cere conţinutul (informaţia) celulei de memorie respective.
Dacă vreţi să ştiţi mai multe despre memoria RAM intraţi pe http://www.howstuffworks.com/ram.htm.

Codul sursă, compilator, IDE

Codul sursă este codul C++ (sau alt limbaj) folosit la scrierea unui program într-un fişier cu extensia - pentru C++ - .cpp sau .cc.
Înainte de a deveni executabil, acest fişier ce conţine codul sursă trebuie translatat într-un limbaj înţeles de calculator (codul maşină sau codul obiect). C++ este un limbaj de nivel înalt, adică este mai apropiat limbajului uman decât limbajului înţeles de calculator.
Compilatorul este un program special care traduce codul sursă în cod maşină (binar).
Mai multe detalii despre compilator: http://whatis.techtarget.com/definition/compiler.
Rezultatul procesului de compilare (şi linkeditare; vezi linkul de mai sus) este fişierul executabil.
Un IDE (Integrated Development Environment) este un program ce cuprinde un editor de text, un compilator, debugger şi builder. Veţi folosi un IDE ca să creaţi programe C++.
Pentru aceste tutoriale vă recomand să folosiţi Visual Studio Express. Puteţi folosi de asemenea şi CodeBlocks.
Sau puteţi folosi IDE-ul online IDEONE.

Tutorial creare proiect C++ în Visual Studio

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.